|
Post by dallan on Oct 17, 2006 14:49:54 GMT 3
Jokainen meistä tulee joskus ensimmäistä kertaansa tälle sivulle ja asiat tuntuvat vierailta. Mietin tässä, että jos teillä olisi ideoita, että miten paikasta voisi tehdä uudelle pelaajalle helpomman hahmottaa tai houkuttelevamman, niin niitä olisi hyvä kirjoittaa näkyviin.
Yksi piirre on, että ropessamme ei oikein saisi esiintyä sellaista pelaamista, että ropen pidempään pelanneet pelaajat ainostaan pelaavat keskenään. Olisi siis hyvä, että jos vain suinkin mahdollista, niin olisi hyvä pelata eri ihmisten kanssa.
Toinen juttu on, että tässä ropessamme on varsin erilaista peliä pelaavia ihmisiä. Jokaisen uuden tai vanhan pelaajan on siis hyvä muistaa, että jos pelaaminen jonkun kanssa ei nyt oikein huvittanut, niin kyllä täällä silti luultavasti on joku toinen, jonka kanssa se pelaaminen toimisi. Ei siis kannata lopettaa myrkmeressä pelaamista jos se heti ensimmäinen peli ei tunnu hyvältä.
Kertokaa te, että mikä tuntui aikanaan hankalalta tai tuntuu yhä vaikealta. Jos vain voimme tehdä tästä paikasta paremman, niin ihan varmasti pyrimme toimimaan juuri siten.
|
|
|
Post by R.C. on Oct 17, 2006 20:26:58 GMT 3
Olen huomannut ainakin foorumipelien viiveissä piilevän kyllästymisen vaaran. Eli jos toinen pelaaja aloittaa pelin kanssasi ja katoaa sitten selittämättömästi moneksi viikoksi ennen peliä tai kesken leikin, ei liene ihme jos uusi käyttäjä puolestaan unohtaa koko jutun ja suuntaa muualle. = /
Ratkaisu? En valitettavasti tiedä. Itse aion lopettaa kaikki hitaat pelini tämän vuoden loppuun mennessä ja siirtyä chatin puolelle pelaamaan vain yhtä peliä kerrallaan. Mutta tämä johtuu jo yksin nykyisestä kiireisestä elämäntilanteestanikin ja vanhan pelimuodon eduista ja nostalgiasta, ei pelkästään vastapelaajien viiveistä.
|
|
Glaciar
Member
Harhaileva
|
Post by Glaciar on Oct 17, 2006 21:32:28 GMT 3
Uusia pelaajia pitäisi varmaan yrittää ohjata chattiin pelaamaan, ainakin alkuun, että pääsevät pelin makuun. Niin ja sitten heidän jotka aloittavat uusien kanssa, olisi vain tiedostettava eräänlainen "mainonnallinen vastuu", joka tuohon konkari-nyypiö asetelmaan sisältyy.
Itse, jos vain suinkin onnistun pysymään täällä aktiivisena yritän kyllä pitää molemmat pelin muodot elossa ja mieluitan peleissä yhdistettyinä. Mikään ei niin piristi foorumi peliä kuin pieni aktiivinen chatti pyrähdys. En tosin ole puhdasta chat peliä täällä ollenkaan kokeillut.
|
|
Glaciar
Member
Harhaileva
|
Post by Glaciar on Oct 17, 2006 21:32:51 GMT 3
Ja muuten R.C: Hieno Avatar!
|
|
|
Post by R.C. on Oct 17, 2006 23:27:36 GMT 3
Chatissä harjoittelu olisi minustakin varteenotettava kannustin uusille pelaajille, kunhan systeemi vain ei koidu heille hankalaksi. Minusta tuo nykyinen chat on loppujen lopuksi ihan mukava itsessään. =) Tuntuu että kovin moni "tuoreemman sukupolven" pelaajista keskittyy enemmän näihin kaikenmoisiin ropefoorumeihin, joten Myrkmeren valttina voisi hyvinkin olla edesauttaa juuri chat-pelin uutta tulemista, tai vähintään sen tunnetuksi saattamista niille, jotka eivät kyseistä pelimuotoa ole vielä kokeilleet. ;) Chat-pelaamisessahan on tunnetusti monia etuja foorumiin nähden, ja tasapaino näiden välillä olisi varmaankin jopa ihanteellisin kokonaisuus monille. =) Lisään vielä, että chat-pelaaminen on mielestäni haastavampaa kuin foorumiin kirjoittelu, sillä vuorot on keksittävä ja kirjoitettava nopeammin. Joten jos olet hyvä chatissä, olet aina vain parempi foorumissa, ja näin ollen tämä kävisi loistavasti harjoittelusta. Eikö? ;)
( Kiitos, Glaci. ;^^ Olen varmaan jo tunnetusti aika malttamaton pitämään samaa avataria kuukautta tai kahta kauempaa. Tämä uusin oli oikeastaan osa eräästä kokeilemastani animaatiosta, jota en sittemmin osannutkaan säveltää oikeaan tiedostoluokkaan ( tai ohjelma vain ei arvostanut ). Silloin tällöin haaveilen tekeväni animaatiota ja herättäväni kaikki omituiset hahmoni "henkiin". Mutta toistaiseksi taitoni ja vähintään kärsivällisyyteni eivät oikein kannattele yrityksiäni... )
|
|
|
Post by Millie on Jan 2, 2007 14:00:09 GMT 3
Itse olen täysin uusi roolipeleissä ja löysin tämän sivun. Rekisteröidyin kyllä, kun täällä ei aloittelijoita pantu pahkseen, mutta peliseuraa on jotenkin hermostuttava hakea kun on täysin uusi eikä haluaisi olla toisille vaivaksi tyhmillä kysymyksillä ja tönköllä tekstillä. Chatti on haastavaa ja tiedän sen, mutta pitäisikö minun kokeilla sitä vai yrittää etsiä täältä peliseuraa?? (en oikeastaan tiedä kuuluuko tämä viesti tänne, mutta antakaa anteeksi ^^')
|
|
shard
Member
Watch out! I'm here somewhere!
|
Post by shard on Jan 2, 2007 14:10:02 GMT 3
Millie kyllä sinun viestisi voi tännekin pistää. Ja rohkeasti vain mukaan peleihin, kukaan pi8stä pahakseen uusia kasvoja täällä päin, ja kaikkihan meistä on joskus aloittaneet. Joten ei tyhmiä kysymyksiä olekaan.. ^^
Ja minun täytyy omasta puolestani sanoa (kuulostampa viralliselta tänään O.O) kuitenkin siis miulla oli aluussa, kun tulin tänne niin hiukan sellainen olo että en tiedä mistään mitään. Onneksi kuitenkin tutustuin pian, ja löysin vanhojakin tuttuja täältä päin.
Miulla oli vielä sekin että olen aina ollut chat-pelaaja, joten foorumille siirtyminen tuli hiukan epäilyksien muassa. Pelkäsin etten pääsisi enää pelin rytmiin takaisin ja sellaista.
Niin ja kun meillä todellakin on tuo uusi chatti, niin siitä voisi pistää jonkun näkyvän linkin tai sellaisen tänne foorumillekin. Mielellään sellaisen jonka voisi kopioida (Itse joudun käymään ihan eri selaimella uudessa chatissa, kun se ei toimi operalla) Ehkä se houkuttelisi paremmin, ne?
|
|
Glaciar
Member
Harhaileva
|
Post by Glaciar on Jan 2, 2007 14:16:31 GMT 3
((Välihuomautuksena että olen vannoutunut operisti ja itsellä on uusi chätti toiminut moitteetta.))
|
|
Glaciar
Member
Harhaileva
|
Post by Glaciar on Jan 2, 2007 14:19:04 GMT 3
Ja juuri sama ongelma itsellä oli kuin millielläkin tässä. Kun saavuin tänne en osannut mitään muuta kuin tuijottaa toisten pelejä, en kehdannut aloittaa omia tai tunkea jo olemassaoleviin, minulla kävi tsäkä kun RC pyysi mukaan tekemäänsä pelinalkuun. Pelejä pitää vähän metsästellä ja se osaa olla turhauttavaa. Suosittelen tuolla tsätissä pyörimistä senkin puolesta että siellä on helppo jakaa peli-ideoita ja innostaa populaa mukaan.
|
|
|
Post by R.C. on Jan 2, 2007 14:23:12 GMT 3
millie: Kiva että jaksoit jäädä pidemmäksi aikaa ottamaan asioista selvää, siinä missä liian moni muu aloittelija on vain liuennut tiehensä. Tyhmiä kysymyksiä ei tosiaan ole, ja arkuuskin on täällä pitkälti turhaa, sillä tunnelma ja ihmiset ovat mukavia. =) Chat-peliä kannattaa tosiaan ainakin kokeilla, siinä lyhyemmätkin vuorot ovat vain paikallaan. Lisäsin kuluvana aamuna käyttäjä- ja hahmotietosi, joista jälkimmäisten osalta oletin sinun hakevan nykyaikapeliä? Fantasia on ollut täällä pitempään vallalla, mutta olen varma että aihealue jos toinenkin voisi vilkastua. On täällä aiemminkin nykyaikapeliä pyydetty. Shard ja muut: Foorumilta Chat löytyy kuvakkeena ylälaidasta, johon se on linkitetty osoitteella www.sunpoint.net/~ketunkolo/chattinen2.htm . Ja millielle vielä: kannattaa kokeilla, toimiiko sinulla Myrkmeren chat, sillä se vaatii useimmissa tapauksissa Firefox- tai Opera-selaimen. Ja jos sinua muuten kiinnostaisi fantasiahenkisempi peli, tai aikakausien "törmääminen", niin olisin valmis vastapelaajaksesi chatissä tässä joku tuleva ilta, niin pääsisit ainakin kokeilemaan systeemiä. =)
|
|
shard
Member
Watch out! I'm here somewhere!
|
Post by shard on Jan 2, 2007 14:31:03 GMT 3
Kiitokset R.C.
Ja Millie miun hihasta voi tulla kiskomaan nykyaikapeleihin kanssa.. Itse olen näkynyt tuolla fantasia puolella viimeaikoina, kun on nyky pelit olleet pysähdyksissä viime aikoina.. ^^'
|
|
|
Post by dallan on Jan 2, 2007 17:33:07 GMT 3
|
|
|
Post by Kalin D. on Jan 6, 2007 3:43:55 GMT 3
Tällaista pikaista oman mielipiteen julkilausumaa ilmaisten.. En hirveän tarkkaan lukenut mitä muut ovat jo ehdottaneet ja todenneet, mutta uusien pelaajien rohkaisuun omalla kokemuksella on paras yksinkertaisesti se, että heidän kanssaan pelataan. Ohjeita voi antaa roppakaupalla, muttei niistä mitään iloa ole, ellei sitten uhraa vaikka omasta ajastaan jonkin verran, että antaa aloittelijan leikkiä itsensä kanssa testaten niitä. Johan toki se on välillä rassaavaa ja hermoja raastavaa katsottavaa, mutta lopputuloksen kannalta mielummin näkisin itseni kärvistelemässä kliseitä (kaikki aloittavat aina kliseillä tai yli-ovelilla hahmoilla) ja muuta aloittelijamaisuutta jonkun aikaa kuin katselisin aloittelijan junnaavan paikallaan tai pahimmassa tapauksessa rohkenematta edes yrittää peliä. Helpointa on kokeneemman kanssa pelata aluksi, vaikkei se välttämättä vanhemmalle ole yhtä antoisa pelikokemus. Voin rehellisesti sanoa itkeneeni verta, visvaa ja sappea muutamien tapauksien kohdalla, mutta heistä on kyllä kehittynyt ajan myötä hyviä pelaajia eivätkä tarvitse enää kädestä pitämistä.
Tämä ei tietenkään pitäisi olla vain yhden tai kahden henkilön velvollisuus vaan yleinen YYA-sopimus. Jos näet nyypän - leiki sen kaa. Ehkä se on jonkun tovin päästä oppinut pelaamisen kautta oma-aloitteisemmaksi ja opastaa taas vuorostaan muita. Tällä ajatuksella itse olen aina liikenteessä.
|
|
Shibito
Member
Sero detrectat onus qui subijt.
|
Post by Shibito on Jan 14, 2007 14:59:05 GMT 3
Lisättäköön Kalinin pointteihin vielä, että tämä on tullut todetuksi erittäin käytännölliseksi tavaksi. Se jopa ajoittaisesta tuskallisuudestaan huolimatta on hyödyksi tälle opastavallekin osapuolelle. Opettaa ainakin kärsivällisyyttä ja jossain määrin nöyryyttäkin. Tulee mukavasti omat hahmot ja töppäyksensä mieleen. Vaikka tässä nyt vähän mustaa visvaa itkeskelisikin, se ei tarkoita että ketään pidettäisiin automaattisesti huonona pelaajana. Tämä homma vain vaatii omien kuvioidensa opettelun, ihan samoin kuin larppaamiset tai pöytäpelitkin. On tullut ajan kuluessa todistettua suorastaan uskomattomia hyppäyksiä tekstin ja pelin tasossa. Ja kummasti se opettaa katsomaan omaakin tekstiään, kun ensin neuvoo muita. Tähän aiheeseen oli Action Forcessa eräskin varsin hieno lausahdus, mutten nyt pirukseenkaan muista, kuinka Storm Shadow asian kiteytti.. Kerron sen, kun olen käynyt tarkistamassa..
|
|
|
Post by nekoonlove on Jan 14, 2007 15:25:19 GMT 3
Aloitin tänään ja olen jo nyt tunnelmissa mukana. Onhan se vaikeaa mennä mukaan mutta kannattaa silti yrittää! Itse olen kiinnostunut mangamaisista ja fantasia tarinoista joten jos jollakin on hyvä tarinan alku tai ideoita haluan mukaan. olen ennen ollut jossakin englannin kielisessä hommelissa mukana. Täällä on aika monia jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista (miau) Aloittelijoille sanon (itsellenikin) että kandee tulla kysymään!
|
|